Manuál pro muže – Vaše šestinedělka

Vaše žena porodila dítě. Tělo vaší lásky se vám 9 měsíců měnilo před očima. V bříšku vznikal nový život a nyní je již miminko na světě, držíte ho v náručí a určitě jste neskonale šťastný. Porod končí pro miminko jeho narozením, pro ženu dojde k úplnému ukončení porodu až na konci šestinedělí, zhruba po 40 dnech. Všechny změny v těle, které těhotenství způsobilo, se budou dávat postupně do pořádku dalších 9 měsíců až jeden rok po porodu. Číňané říkají, že čas po porodu, je časem největší změny, jaká může v životě ženy nastat – větší než její narození, začátek menstruace nebo menopauza. I když vám žena bude tvrdit, jak úžasně se cítí, berte to s rezervou. Je ovlivněna řadou hormonů (prolaktinem, oxytocinem atd.), které se jí po porodu vyplavují do těla. Tyto hormony jí dodávají spoustu energie, aby byla schopná se postarat o miminko. Příroda má vše vymyšleno do sebemenšího detailu. Tato poporodní energie by měla ale ženě vydržet minimálně celý první rok. Pokud si jí vyčerpá už v šestinedělí, kdy by měla ležet, minimálně 10-15 dnů po porodu v horizontální poloze, bude se později cítit vyčerpaná, neschopná a může mít sklony k různým depresím. O ženu v šestinedělí by se mělo pečovat jako o nemluvně.

Kvalita jejího zotavení ovlivní její zdraví po zbytek života. V průběhu poporodního období se může obnovit zdraví vaší ženy a vyřeší se tak minulé potíže, což je nesmírnou investicí po zbytek života. Pokud ale žena poruší pravidlo „nechaného měsíce“, mohou se nemoci v těle hluboce zakotvit a o roky později dokonce zintenzivnit. U každé ženy je doba zotavování jiná, prvních pár dnů po porodu je důležité ležet především proto, že se obnovují nervy a pojivové tkáně pánve, hojí se různá drobná poranění. Orgány se usazují na své původní místo před otěhotněním.  Obnovuje se i celé centrum těla – svaly pánevního dna, bránice, příčný břišní sval a podél páteře hluboce uložené multifudi. Jestliže se nevyčká, než se dostatečně zpevní střed těla a žena se začne pokoušet o nějaké náročnější činnosti příliš brzy, část těla, která se ještě zcela nezotavila, způsobí zapojení jiné části a to obvykle vede k řadě potíží. Pokud žena neodpočívá a nevyčká, až se vše v klidu zahojí, může později začít trpět např. bolestmi zad, krku, ramen, kloubů a problémy v kříži, způsobit si výhřez či diastázu. Pánevní dno, oslabené po porodu, tvoří podpůrný aparát pro močový měchýř, dělohu a konečník. Neodpočívající rodička, může začít trpět problémy s inkontinencí, její lůno se hojí déle a často bolí při sexu. Určitě je také dobré v klidu vstřebat zážitek z porodu.

Nová maminka se po porodu sžívá se svým miminkem, učí se kojit, přebalovat a uspávat. Při kojení se uvolňuje velká dávka oxytocinu (hormonu lásky), který spouští tvorbu mléka, uklidňuje, tlumí bolest a pomáhá zavinovat dělohu atd. Pokud není šestinedělka v klidu a v pohodě, má stres, nemá dostatek jídla a pití, trpí zimou, může se začít naopak uvolňovat adrenalin (stresový hormon), který sníží tvorbu mléka, může zastavit očistky a způsobit řadu dalších potíží.

Ženy po porodu po staletí odpočívaly, starala se o ně často celá vesnice, měly speciální prostor (kouty), kde mohly být samy se svým miminkem – proč by dnešní doba, plná všemožných vymožeností, dostatku jídla (existují i rozvážky), plná kontaktů na sociálních sítích, měla „nutit“ ženu fungovat, jako by nerodila? Dle mého názoru není síla ženy v tom, že bude hned vše zvládat, jako před porodem, ale v tom, že si dopřeje odpočinek, uvědomí si potřebnost dokončení porodního procesu a nechá o sebe chvíli pečovat.

1.Co by žena měla chtít, co by měla mít k dispozici

  • dostatek jídla a pití (donést pokud možno až do postele)
  • měla by odpočívat, pokud možno v posteli (alespoň prvních pár dnů po porodu)
  • dopřejte jí dostatek spánku a samoty s miminkem (pokud o ní bude stát)
  • žena po porodu potřebuje klid a teplo (v teple udržujte především nohy, bříško, bedra a šíji – chlad by se mohl přenést do dělohy a zvýšit spotřebu energie na trávení, s kterou by žena v poporodním období měla šetřit)
  • měla by se cítit opečovávaná – doteky (lásku, kterou dává dítěti, by měla dostat zase zpět od partnera)
  • může se obklopit krásnými věcmi (např. květiny), které ji budou dělat radost

2. Po čem asi netouží, čemu je dobré se vyhnout:

  • jakýkoliv stres
  • nevyžádané návštěvy (omezit chladné kontakty)
  • slyšet jakoukoli kritiku a negativní hodnocení
  • nechce být s nikým srovnávána
  • neměla by se starat alespoň pár dní po porodu o domácnost (nákupy, vaření, úklid apod.)
  • komunikovat s úřady, pojišťovnou
  • nekritizujte její váhu (tělo se jí bude dávat popořádku dlouho)
  • nemusí být silná, výkonná – superžena
  • v žádném případě nemusí vše zvládat sama
  • podpořte jí před zdravotníky, kteří často zbytečně zastrašují
  • nemusí vypadat atraktivně a mít žádné výčitky svědomí

3. Co jí pomůže – jak se o ní starat

  • nakupujte, připravujte jí a sobě jídlo (můžete využít rozvážku jídla, nákup potravin online)
  • nezatěžujte jí žádnými problémy
  • buďte jejím mozkem – nezatěžujte jí žádným rozhodováním
  • starejte se o účet a finance (žena po porodu si nemusí pamatovat ani PIN k telefonu)
  • chvalte ji, dodejte jí odvahu a sebedůvěru, že vše zvládne
  • nechte jí vyplakat, pokud to potřebuje
  • pomožte jí se staršími dětmi, zavolejte babičky a kamarádky na pomoc
  • odkloňte od ní návštěvy, které by ji stresovaly – řekněte, že jsou vítané návštěvy, které nosí jídlo, nebo přijdou s něčím pomoci
  • nevětrejte na ní, vyhněte se větrákům, spaní při otevřeném oknu, neměla by spát s mokrými vlasy
  • první dny je dobré omezit sledování jakékoli obrazovky – i oči by měly odpočívat
  • můžete jí doporučit poporodní dulu – která by jí vyslechla, poskytla jí ženskou podporu a důvěryhodné informace, mohla by ženu hýčkat masáží bříška (zde je ukrytá ženská síla, všechny emoce, stres) či bylinnou napářkou, naučí jí podvazovat bříško
  • dejte jí najevo váš respekt a úctu – zaslouží si nějaký malý dárek jako „porodné“

Co vařit:

  • vývary
  • ochucovat pokrmy hřejivým kořením – černý pepř, kardamon a skořice
  • maso (především hovězí – dodá dostatek železa a minerálů, nebo kuřecí, ryby)
  • kaše – ovesná, rýžová
  • brambory – zejména při otocích
  • černá sezamová semínka
  • vlašské ořechy
  • řepa
  • vejce, máslo
  • mořské řasy
  • výborné je nechat si po porodu zpracovat placentu a během šestinedělí čerpat sílu z kapslí (obsahují progesteron, prolaktin, placentární opiody, vitamín E, B6, železo, imuglobin)
  • případně doplněk stravy Chlorella

Čemu se vyhnout:

  • studeným pokrmům – zmrzlině, studené vodě
  • džusy, káva, kofeinové nápoje
  • kynutá jídla (knedlíky, buchty, omezit pečivo)
  • ostré koření (chilli, česnek, kari, zázvor, křen)
  • nadýmavá zelenina (zelí, kapusta, kedlubny, v menším množství – květák, brokolice, hrášek)
  • rajčata – obsahují příliš velké množství vitaminu A

Tatínkové, vaší nejdůležitější rolí je, že jste ochránci rodiny, staráte se o bezpečí a klid vaší ženy a miminka a zabezpečujete rodinu finančně. Pokud se o vaši lásku budete starat – odměnou vám bude spokojená a vyrovnaná žena a dítě. Vaše partnerka nebude muset řešit zdravotní problémy týkající se problémů s pánevním dnem, inkontinencí apod. Podpoříte její zdraví, a když se žena bude cítit dobře, její tělo se bude krásně dávat do pořádku – odměnou vám může být brzké milování, klid a pohoda v domácnosti.

Print Friendly, PDF & Email

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *